Reklama

Towercom navýšil dátový tok u dvoch staníc v DAB+ multiplexe

Poslucháči, ktorí prijímajú skúšobné digitálne rozhlasové vysielanie z bratislavského vysielača Kamzík na kanáli 12C (227,360 MHz) v tzv. treťom pásme, môžu aktuálne počúvať dve rozhlasové stanice ešte v lepšej kvalite. Rádio Slovensko a Rádio FM sú aktuálne dostupné s dátovým tokom 136 kbps. Doteraz vysielali pritom so 128 kbps.
Pokračovanie nižšie:


U zvyšných dvoch šírených staníc (Devín s Junior) zostáva dátový tok na pôvodnej hodnote. Audio kodek je použitý aj naďalej u všetkých rádií HE-AAC. Ďalšiu novinku, ktorú sme si všimli je doplňujúca informácia o žánri (Children’s) u Rádia Junior. Zatiaľ však aj naďalej chýbajú u všetkých rádií napr. informácie o programe prípadne slideshow.

Rozhlasové stanice šírené v DAB+ multiplexe na kanáli 12C
Devín (dátový tok 128 kbps, Stereo, kodek AAC)
Slovensko (dátový tok 136 kbps, Stereo, kodek AAC)
Rádio FM (dátový tok 136 kbps, Stereo, kodek AAC)
Junior (dátový tok 128 kbps, Stereo, kodek AAC)

Len pre porovnanie, v prípade skúšobného vysielania DAB+ z Viedne je šírených v multiplexe 15 rozhlasových staníc s najväčším dátovým tokom iba 72 kbps. Poslucháči, ktorí majú možnosť prijímať aj tento digitálny rozhlasový multiplex si môžu porovnať rozdiel v kvalite.

dab_info_children1dab_136kbps1

Mohlo by vás ešte zaujímať

Komentáre

  1. Aj v Skylinku idú poznanie lepšie + Regina Z . Regina S a V idú slabšie. Tu je aj počuť ten rozdiel hlavne večer keď majú rovnaký program.

  2. Na satelite idu myslim vsetky radia RTVS rovnako so 192 kbps.

  3. Re: David
    To ale nemá nič spoločné s dátovým tokom, a už vôbec nie s kvalitou zvuku.
    Regina BB a KE hrajú tichšie, ako Regina BA, to máš pravdu. Ale ich zvuk je o poznanie kvalitnejší. Je to počuť hlavne pri sykavkách v ľudskej reči.

    Nedá sa to úplne zovšeobecniť, ale nižšia hlasitosť väčšinou znamená vyššiu kvalitu zvuku. Komerčné rádiá sa totiž snažia upútať pozornosť „hlasnejším a hutnejším“ zvukom, ktorý dosahujú znižovaním dynamického rozsahu – v praxi komprimáciou dynamiky zvuku a orezávaním dynamických špičiek. Tomuto šialenstvu sa hovorí Loudness War a tento mor zasiahol aj nahrávacie štúdiá. Výsledkom je zámerná degradácia kvality zvuku.

    Najhlasnejší a najotrasnejší zvuk má rádio Slovensko, to je už za hranicou pre slušné označenie. Najkvalitnejší zvuk majú rádio Devín a niektoré stanice ČRo. Ale ani tichší zvuk nie je zárukou kvality. Rocková republika hrá tichšie, ale zvuk so zvýraznenými a skreslenými výškami je tiež hrozný.

    Niečo bližšie k problematike „Loudness War“:
    diit.cz/clanek/road-to-hell-aneb-jak-vydavatele-poskozuji-technickou-kvalitu-hudby/36091

    DAB zatiaľ vyzerá na zvýšenie kvantity na úkor kvality. K čomu je to vlastne dobré? Zaujímal by ma test príjmu DAB vo vonkajšom prostredí v pohybe. Konkrétne v idúcom automobile a mimo mesta. Tam by to mohlo mať uplatnenie, ale čítal som poznatky, že je to problematickejšie a horšie, ako pri FM príjme. Kto chce v dnešnej dobe doma veľké množstvo rádií s mizerným zvukom, ten si „naladí“ internetové rádiá. Takže načo DAB?

  4. Milan: Tak to si ma pekne schladil. Od DAB som cakal vyssiu kvalitu zvuku aj lepsi prijem najma mimo mesta v aute, a teraz sa dozviem toto… Ale co sa tyka prijmu v iducom aute, pri velkom pocte nosnych prijem zhorsuje Dopplerov jav. Mozno pomoze pouzitie ineho modu. Pri mensom pocte nosnych su frekvencne rozostupy medzi nimi vacsie a Doppler tolko neotravuje.

  5. dr. B. Nutty, pri jazde autom vidím hlavný problém v neustále sa meniacom teréne v okolí auta, pohybujúcich sa prekážkach (domy, stromy, okoloidúce autá…). Tie ovplyvňujú „užitočný signál“ aj odrazy, ktoré príjem znehodnocujú. Preto sa počas jazdy (akéhokoľvek pohybu) neustále mení „kvalita signálu“.
    Pri FM vysielaní to spôsobuje objavovanie sa (kolísanie) šumu na pozadí, ktorý si človek pri hluku v aute ani nemusí všimnúť. Výraznejšie zhoršenie kvality signálu sa prejaví vyšším šumom, znížením dynamiky zvuku, prepnutím príjmu na mono…, čo už je počuteľné, stále však nie vyslovene nepríjemné.
    V prípade digitálneho vysielania však zhoršenie kvality signálu zvýši chybovosť dátového toku, či spôsobí jeho výpadky. Ako sa to v praxi prejavuje, to čitatelia tejto stránky určite poznajú z TV vysielania. Príjemné to rozhodne nie je.
    Preto by ma zaujímal seriózny test príjmu DAB vysielania za takýchto podmienok.
    A že v prípade DAB nie je prioritou kvalita zvuku, to je vidieť aj na nízkych dátových tokoch, ktoré nezachráni ani iný typ kompresie. Možnosť príjmu veľkého množstva rozhlasových staníc v domácich podmienkach bola možno zaujímavá v časoch zavádzania DAB (v zahraničí), keď nebol ešte tak rozšírený internet. V dnešnej dobe to považujem za zbytočnosť. Zaujímavá by mohla byť vyššia kvalita zvuku, s ktorou sa ale neráta.
    Hlavným dôvodom na zavádzanie DAB (digitalizácie vysielania) je podľa mňa zníženie výkonu (zároveň príkonu) vysielačov, a tým aj zníženie emisií CO2. Teda EKO vysielanie s „eko“ zvukom.

  6. Milan: Problemy s prijmom elmag. signalu, ktore popisujes na zaciatku, su vseobecne platne pre kazdy typ vysielania. Digitalne vysielanie vsak malo okrem ineho za ciel aj vyrovnat sa s niektorymi pricinami degradacie signalu – napr. vdaka sposobu modulacie (ako je QAM, QPSK…) by mali byt minulostou problemy sposobene odrazmi (ktore trebars u analog. TV sposobovali znamych ‚duchov‘), korekcia chyb (FEC) zas do urcitej miery koriguje kolisanie signalu atd. Preto som bol prekvapeny Tvojim prvym prispevkom, v ktorom tvrdis, ze prijem DAB v iducom aute je horsi, nez prijem FM. Kazdopadne, aj mna budu zaujimat vysledky praktickych testov. A co sa kvality zvuku tyka, neocakaval som zazraky, ale aspon mierne zlepsenie v porovnani s FM. No a co sa tyka internetovych radii, zdaleka nie vzdy a vsade je net dostupny, resp. nie vzdy je vyhodne pouzit ho na pocuvanie online stanic, takze DAB podla mojho nazoru zmysel ma.

Komentáre už nie sú povolené.