Reklama

Každý si môže slobodne vybrať spôsob TV príjmu

V poslednom období sa občania obracajú na Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ) s otázkami čo majú robiť, keď im poskytovateľ služieb retransmisie (tzv. „televíznych služieb“) zmení ponuku programov alebo zmení cenu za služby. RÚ upozorňuje, že nemá v kompetencii rozhodovať o zložení programovej ponuky a ceny za televízne služby nie sú štátom regulované. Dôležité je, aby občania vedeli, že neexistuje monopol v poskytovaní televíznych služieb a nikto ich nemôže donútiť, aby si vybrali ponuku, ktorá im nevyhovuje. Je len na slobodnom rozhodnutí každého občana, aby si vybral takú ponuku, ktorá mu z pohľadu kvality, obsahu a ceny najviac vyhovuje. Rovnako, ako si občania pri výbere nového televízneho prijímača vyberajú najmä podľa kvality a ceny, tak by mali primeranú pozornosť venovať aj výberu poskytovateľa televíznych služieb. V prípade uzatvárania zmluvy s poskytovateľom televíznych služieb by sa občania mali dôkladne oboznámiť so všetkými podmienkami zmluvy.
Pokračovanie nižšie:


Príjem pre občanov bezplatného digitálneho pozemského televízneho vysielania (DVB-T) je možný, až na riedke výnimky, takmer na celom území Slovenska. Občania majú na celom území Slovenskej republiky možnosť prijímať platené alebo neplatené televízne programy prostredníctvom satelitu, pričom si v súčasnosti môžu vybrať z piatich satelitných platforiem a pripravuje sa spustenie šiestej. Občania majú okrem toho možnosť, v závislosti od miesta televízneho príjmu, vybrať si z týchto spôsobov televízneho príjmu: a) prostredníctvom káblového distribučného systému (tzv. „káblová televízia“), b) prostredníctvom mikrovlnného distribučného systému MMDS alebo MVDS (tzv. „bezdrôtová káblovka), c) prostredníctvom pevnej telefónnej alebo optickej siete v IP protokole (IPTV), d) prostredníctvom mobilnej siete.

Ak poskytovateľ televíznych služieb zmení cenu služby, tak v prípade zmluvnej viazanosti účastník má právo podľa § 44 ods. 6 písm. a) zákona o elektronických komunikáciách odstúpiť od zmluvy o poskytovaní verejných služieb bez sankcií, ak túto zmenu neakceptuje. Zákon upravuje, že je potrebné tak urobiť najneskôr do jedného mesiaca od oznámenia podstatnej zmeny. Poskytovatelia televíznych služieb majú podľa § 43 ods. 2 písm. c) zákona povinnosť „písomne, elektronickou poštou, službou krátkych správ (SMS) alebo telefonicky oznámiť účastníkovi najmenej jeden mesiac vopred podstatnú zmenu zmluvných podmienok a zároveň ho informovať o jeho práve odstúpiť od zmluvy o poskytovaní verejných služieb bez sankcií, ak tieto zmeny neakceptuje; oznamovacia povinnosť je splnená aj oznámením účastníkovi, že došlo k podstatnej zmene zmluvných podmienok a kde sa s týmito zmenami môže podrobne oboznámiť.“ Zákon upravuje aj prípady, ak by si poskytovateľ televíznych služieb povinnosť nesplnil a neoznámil podstatnú zmenu zmluvných podmienok. V takom prípade má účastník právo odstúpiť od zmluvy o poskytovaní verejných služieb do jedného mesiaca odkedy sa o zmene dozvedel, najneskôr do troch mesiacov odo dňa účinnosti podstatnej zmeny zmluvných podmienok. Zmluva zaniká doručením odstúpenia od zmluvy, pokiaľ v odstúpení nie je uvedený neskorší deň. Pre účastníkov bez viazanosti je dôležité vedieť, že podľa § 44 ods. 9 zákona môžu vypovedať zmluvu o poskytovaní verejných služieb uzavretú na dobu neurčitú z akéhokoľvek dôvodu alebo bez udania dôvodu. Podľa § 44 ods. 11 zákona je výpovedná lehota rovnaká pre obe zmluvné strany. Ak sa účastník rozhodne ukončiť zmluvný vzťah, tak je to potrebné urobiť písomne a to tak, aby mal doklad o tom, že tak urobil a kedy tak urobil.

(TS RÚ)

Mohlo by vás ešte zaujímať

Komentár

  1. To je dosť demagogický pohľad.
    Divák si síce môže vybrať spôsob príjmu TV, aj tak však musí vždy platiť za konkrétny spôsob príjmu, aj keď ho nevyužíva.

    Každý divák (aj nedivák) musí povinne platiť koncesionárske poplatky a dane, z ktorých si platí šírenie signálu verejnoprávna televízia, a prostredníctvom platieb za tovary a služby prispieva na šírenie signálu niektorých televízií platených z reklamy (Markíza, Joj…). A televízie si z našich peňazí platia len vysielanie cez DVB-T a satelitné vysielanie z Astry 23,5 st. E.
    Takže každý divák musí platiť za DVB-T a za satelitné vysielanie z Astry, tu si vybrať nemôže. Môže si len vybrať, že bude platiť navyše aj niekomu inému.

    Dlhé roky bolo jedinou možnosťou, ako prijímať už zaplatené satelitné vysielanie len prostredníctvom karty Skylink. A to je monopol! Len RÚ to z nejakých „záhadných“ príčin nechce vidieť. V posledných dňoch síce pribudli karty RTVS a Towercomu, je však skôr kamufláž na krytie zneužívania monopolného postavenia zahraničnej súkromnej spoločnosti, ktorá dnes vlastní Skylink.

    Takže čo si vlastne môže vybrať divák, keď stále musí povinne platiť „vybraným“ súkromným firmám?

Komentáre už nie sú povolené.