Slovenské celoplošné televízie odvysielali v roku 2014 viac ako 960 tisíc komerčných spotov a sponzorských odkazov v celkovej dĺžke takmer 6 090 hodín. Počet hodín odvysielaných reklám sa tak medziročne zvýšil o 10 percent aj napriek skutočnosti, že počet monitorovaných staníc sa z dôvodu ukončenia vysielania televízie Fooor znížil. Celková kumulovaná dĺžka odvysielaných reklamných a sponzorských spotov predstavuje takmer 254 dní nepretržitého vysielania jednej stanice. Vyplýva to z monitoringu spoločnosti TNS Slovakia.
Pokračovanie nižšie:
Zadávatelia v televíziách v roku 2014 podľa monitoringu TNS Slovakia preinvestovali viac ako 748 mil. eur. Objem reklamných výdavkov sa tak medziročne zvýšil o 5,5 percenta.
Priemerná dĺžka spotu sa medziročne nezmenila a zostala na úrovni 23 sekúnd. Najčastejšie vysielané boli tradičné 30’’ spoty, ktorých počet sa oproti roku 2013 zvýšil o približne 54 tisíc, čo predstavuje nárast o 18 percent. Výrazne narástol aj počet odvysielaných 15’’ spotov (16%), významný pokles zaznamenali 5’’ spoty (-23%).
Prehľad počtu odvysielaných spotov podľa dĺžky trvania spotu
dĺžka spotu | počet spotov 2014 | % zmena 2014 vs 2013 |
30’’ | 364 824 | 17,54% |
20’’ | 265 095 | 3,27% |
15’’ | 135 325 | 15,59% |
10’’ | 88 396 | 6,39% |
25’’ | 76 822 | -7,81% |
5’’ | 12 261 | -23,03% |
ostatné | 17 889 | 5,37% |
Podiel 30’’ spotov na celkovom počte všetkých odvysielaných spotov predstavuje 38 percent. Podiel 20’’ spotov dosiahol 28 percent, nasledovaný 15’’ spotmi s podielom 14 percent.
Podiel spotov rôznych stopáží na celkovom počte odvysielaných spotov
dĺžka spotu | podiel na celkovom počte 2014 |
30’’ | 38% |
20’’ | 28% |
15’’ | 14% |
10’’ | 9% |
25’’ | 8% |
5’’ | 1% |
ostatné | 2% |
Najviac spotov odvysielali monitorované celoštátne televízne stanice vo štvrtok 9. októbra 2014, spolu 3 425 spotov. V tento deň v prime time vysielala verejnoprávna Jednotka kvalifikačný zápas na EURO 2016 medzi Slovenskom a Španielskom, Markíza ponúkla Búrlivé víno a JOJka Panelák.
Najviac reklám v jednom bloku – 32 spotov v celkovej dĺžke 12 minút – odvysielala stanica Plus v piatok 10. októbra 2014 podvečer medzi 17:49 až 18:01 hod počas futbalového zápasu slovenskej reprezentácie do 21 rokov s Talianskom.
Najviac divákov si pozrelo 30’’ spot stávkovej spoločnosti Niké vysielaný na Markíze 18. februára 2014 o 20:05 hod počas poslednej tretiny hokejového zápasu Slovensko – Česko na ZOH v Soči.
Najdrahší spot uplynulého roka odvysielala TV JOJ, bolo to v nedeľu 7. decembra 2014 počas relácie V siedmom nebi s Marikou Gombitovou o 21:27 hod a išlo o 45’’ spot na Orange Pevný internet.
Najviac peňazí do televíznej reklamy investovali zadávatelia pôsobiaci v tých istých segmentoch trhu ako v roku 2013. Poradie TOP 5 kategórií sa medziročne nezmenilo. Najviac sa investovalo do reklamy bánk a bankových produktov (vrátane stavebných sporiteľní). O priečku nižšie sú služby mobilných operátorov. Na treťom mieste sú lieky, za nimi automotive a TOP 5 kategórií uzatvárajú maloobchodné reťazce. Podiel TOP 5 kategórií na celkových reklamných výdavkoch v televízii sa zvýšil o 1% na úroveň 48 percent.
Ako vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov, pozíciu najväčšieho zadávateľa televíznej reklamy si udržal Slovak Telekom. Historicky prvýkrát patrí TOP 3 najväčších zadávateľov výhradne mobilným operátorom a to po tom, čo sa O2 z 5. pozície medziročne posunula na 3.miesto. Z rebríčka TOP 10 televíznych zadávateľov vypadlo Nestlé a Tesco, naopak do prvej desiatky TV zadávateľov sa dostalo Coty a Prima banka. TOP 10 zadávateľov TV reklamy minulo 28 percent celkových výdavkov do reklamy v televízii.
Poradie TOP 10 zadávateľov v televízii
Zadávateľ | Výdavky v mil. € | |
1 | Slovak Telekom | 37,1 |
2 | Orange | 35,8 |
3 | O2 | 24,6 |
4 | Unilever | 23,7 |
5 | Henkel | 20,3 |
6 | Lidl | 19,6 |
7 | Slovenská sporiteľňa | 14,6 |
8 | COTY | 13,0 |
9 | Poštová banka | 12,3 |
10 | Prima banka | 12,2 |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 140 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 360 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).
(TNS Slovakia)
Tak z nieco tie telky zit musia.