Nový trojdielny dokument Korálová planéta na Viasat Nature

Veľký bariérový útes predstavuje unikátny morský ekosystém s veľkosťou viac ako 344 tisíc km². Dokonca je ho vidieť aj z vesmíru. Aj napriek tomu, že ide len o jedno percento povrchu našej planéty, jeho význam pre život na Zemi je nenahraditeľný. Avšak za posledných dvadsať rokov bola polovica útesu zničená. Snáď na záchranu nie je neskoro.
Pokračovanie nižšie:

Medzinárodný tím vedcov sa pokúša o nemožné. Ich snahu o záchranu 9 000 unikátnych druhov môžete teraz sledovať v úchvatnom trojdielnom dokumente Korálová planéta na Viasat Nature v premiére v nedeľu 8. januára podvečer.

Záchrana karet obrovských prebieha niekoľkých frontoch

Kareta obrovská je jediným morským druhom korytnačky, ktorá je výhradne bylinožravá. V dôsledku globálneho otepľovania však ubúda jej prirodzenej potravy aj miest, kde môže znášať vajcia. Premnoženým parazitickým riasam sa darí v teplejšom prostredí, čo vedie k neustále sa zmenšujúcemu životnému priestoru karet. Štúdia z roku 2018 odhalila jednu veľmi znepokojivú skutočnosť. Zrejme v dôsledku otepľujúcej sa klímy sa v posledných dvadsiatich rokoch medzi mláďatami narodilo 99,1 % samíc, čo značne narušuje rozvoj populácie týchto nádherných tvorov.

Ale to je len polovica celkového problému. Stúpajúca hladina oceánov ohrozuje jedno z najväčších využívaných hniezdísk karet obrovských, ostrov Raine pri austrálskom pobreží. Deformujúce sa pobrežie sa pre korytnačky stáva neschodné, preto sa vedci snažia ostrov umelo vydvihnúť a dokonca ho aj zväčšiť. Ak by sa im to podarilo, mohli by rovnakú technológiu použiť aj inde vo svete.

Podmorský súboj drónu s dravou hviezdicou

Za posledné tri dekády svet prišiel o takmer tetinu všetkých korálových útesov. I keď sa to zdá neuveriteľné, celá jedna miliarda ľudí je na útesoch existenčne závislá. Bez nich by polovica všetkých morských druhov neexistovala, čo by narušilo rybolov a celý priemysel, ktorý je na ňu naviazaný.

Vedci zistili, že globálne otepľovanie má síce obrovský negatívny dôsledok na degradáciu korálových útesov, existuje tu však ešte jeden nepriateľ. Jeho meno je hviezdica tŕňová koruna. Tento mäsožravý predátor sa živý práve korálmi a je priam nenásytný. Už v minulosti existovali pokusy o obmedzenie ich počtu spočívajúce v manuálnom sekaní ramien hviezdic. Táto metóda však zlyhala, pretože predátor sa vyznačuje neuveriteľnou schopnosťou regenerácie. Čoskoro by však mohol nastať pokrok v boji s týmito predátormi. Podvodný drón RangerBot je schopný na 99 % hviezdicu rozpoznať a zlikvidovať ju smrtiacou injekciou.

Dokument Korálová planéta uvedie Viasat Nature prvýkrát v nedeľu 8. januára o 17:30 a vy sa môžete pozrieť, ako jej záchrana prebieha.