Reklama

Optická sieť od Orangeu je dostupná už pre viac ako 500-tisíc domácností

Orange bol prvým telekomunikačným operátorom na Slovensku, ktorý spustil najmodernejšiu pevnú sieť novej generácie na báze FTTH (Fiber To The Home). Internetové, telefónne a televízne služby cez optiku Orangeu si ako prví mohli v roku 2006 pilotne vyskúšať obyvatelia Petržalky, Trnavy a Piešťan. V prvej fáze boli služby dostupné pre len 3-tisíc domácností, do konca roka 2006 ich počet stúpol na 5-tisíc.

V roku 2007 začal Orange poskytovať svoju optiku komerčne a ešte masívnejšie rozšíril dostupnosť svojej optickej siete viac ako miliardovou investíciou vo vtedajších slovenských korunách. Za jeden rok tak boli optické linky od Orangeu dostupné pre viac ako 143-tisíc slovenských domácností v 11 mestách. Rozširovanie pokrytia malo za následok aj medziročný rast počtu pripojených domácností. Ku koncu roka 2010 sa pokrytie najmodernejšou pevnou sieťou na báze FTTH vyšplhalo už na 308-tisíc domácností v 17 mestách na Slovensku.

V ďalších rokoch sa optika Orangeu rozširovala do čoraz menších miest, preto bol aj rast počtu pokrytých domácností pomalší. V roku 2015 malo optiku od Orangeu k dispozícii 342-tisíc domácností. V druhej polovici roka 2016 Orange oznámil veľkú investíciu do optického pokrytia vo výške 36 miliónov eur. Vďaka nej v nasledujúcich dvoch rokoch pripojil k svojej optike desiatky ďalších slovenských miest. Z pôvodnej približne dvadsiatky pokrytých miest (na konci 2016) vzrástol tento počet ku koncu roka 2018 na celkových 56 a optické pripojenie od Orangeu bolo k 31.12.2018 k dispozícii už pre 466-tisíc slovenských domácností.

Priniesť zákazníkom na Slovensku optickú sieť bolo našim dlhoročným cieľom. Som veľmi rád, že sme dosiahli ďalší míľnik a aktuálne má prístup k týmto moderným digitálnym službám už pol milióna slovenských domácností. Výrazne sme prispeli k rozvoju a rozšíreniu optickej siete v našej krajine a zároveň napĺňame našu konvergentnú stratégiu,“ hovorí Federico Colom, CEO of Orange Slovensko.

Optická FTTH sieť Orangeu v číslach:

  • 2 249 kilometrov položených optických káblov
  • 740 km je celková dĺžka optickej FTTH siete Orangeu
  • 500 000 domácností pokrytých optikou Orangeu

Ďalšie zaujímavé správy:

Komentáre

  1. Ako kecaju…..,u nás je tak h…..o a nie optická sieť.Nová Baňa a okolie.Prídem do predajne a jedinú vec čo počujem Ľutujeme ale u vás optická sieť nie je možná.

    1. A koho tak zaujma Antik.Jeden operátor uvedie cenu a hotovo.Konkurencia je kde?

    2. Kalaj: tak trochu si protirečíš. Na jednej strane žiadaš konkurenciu a na druhej ignoruješ (potenciálneho) konkurenta Orangeu.

    3. Koho zaujíma pomaranč. Myslím, že Antik je v pohode. Má svojich spokojných klientov a cenovo je tiež v poho. Možno aj lacnejší ako ten tvoj pomaranč, ktorý by si tak veľmi chcel.

  2. Kalaj-mám pre Teba riešenie-musíš sa presťahovať,predtým si však nezabudni zistiť,či v mieste tvojho nového bydliska,je aj optika od ORa…..

    1. Nepísal so že chcem optiku od pomaranča.Len by to chcelo konkurenciu viacerých operátorov a nie len jedneho.Potom sa dá aj s cenou dojednať.Ale jeden je nič.

    2. Väčšinou,kde je už vybudovaná optická sieť alebo dominantná sieť,tak ju zdielajú viacerí operátori.Hovorí o tom aj smernica EU.Tuším po roku od vybudovania jedným operátorom musia do siete pustiť aj konkurenciu.

    3. @Domaci klud: ale platí to aj pri optike? Tzv. „poslednú míľu“ je ľahké zdieľať v prípade telefónnych liniek (xDSL), no neviem, ako a či sa to dá technicky realizovať na optike… Aspoň som sa s tým zatiaľ nestretol.

    4. U nás je viac operátorov, každý má vlastnú sieť a nevšimol som si, že by s cenami išli dole kvôli konkurencii. Navyše ani nechodia po bytoch agitovať na prechod k nim. Ak záujemca chce, tak sa im ohlási a služby môže mať za bežné ceny. Operátori sa už dávno dohodli na cenách aby vzájomne si nekazili obchod.

    5. Po bytoch už agitovať veľmi nechodia, to trvá dlho a treba platiť ľudí, takže dnes skôr hádžu letáky do schránok. Na letákoch Pomaranča napríklad býva aj tlf. číslo na ich miestneho dealera, aby mohol váhavcov prípadne ukecať po telefóne. A na cenách sa nedohodli – keď si porovnáš ponuky, sú tam dosť viditeľné rozdiely.

    6. Pidjin! „Na letákoch Pomaranča napríklad býva aj tlf. číslo na ich miestneho dealera, aby mohol váhavcov prípadne ukecať po telefóne.“
      Takže váhavci majú platiť aj za hovor, aby ho presvedčili? Šikovný biznis! (S ponukou MT, nie najvýhodnejšou, ťa ale najdú po telefóne.)
      Na letákoch akurát tie najdôležitejšie informácie chýbajú.
      O dohode na cenách som myslel na tých dvoch „najväčších“ hráčov, veľké rozdiely na cenách nemajú. Čo sa týka IPTV cez optiku, v programovom rastri stále vedie Digi a cez satelit ešte freesat. Tí veľký sa chvália „veľkým“ počtom kanálov, pričom je tam veľa mestských televízií z celého Slovenska. To je teda zábava. Keď ich odrátaš, uvidíš, akú majú úbohú ponuku.
      Nakoniec, pri probléme sa k nim nedovoláš, iba cez zdĺhavý automat, čo ti žerie nervy. (Vlastná skúsenosť z prípadu, MT.)

    7. Ešte dodatok: Že nechodia po bytoch s ponukami, ale čakajú na záujemcov, je šikovný obchodný ťah. Ak by chodili po bytoch, museli by dávať zľavu, dojednávať cenu, aby presvedčili, ale keď sa prihlási záujemca sám, mu môžu ponúkať cenníkové ceny bez zľavy.

    8. Väčšinou to tak ale nebývalo, aby operátori dávali zľavu len preto, že niekto potenciálnemu zákazníkovi osobne zazvonil pri dverách. ‚Jehovista‘ ponúkol cenníkovú cenu a drvivá väčšina ľudí nevyjednávala, zobrali to alebo odmietli. Ak aj niekto chcel vyjednávať, obyčajne mal smolu – ešte by sa to roznieslo medzi susedmi, zrazu by chcel zľavu každý a operátor by šiel pod náklady, rovno ku krachu. Btw., keď už ISP dáva zľavy, tak plošne a sú rovno v cenníku – napr. UPC má akurát teraz akciu, aj najmenej pol tucta malých miestnych ISP. K dalším bodom: na letákoch žiadne dôležité informácie nechýbajú, na to je dokonca aj zákon. Že sú drobným písmom pod čiarou, to je už druhá vec. Cenníky Pomaranča a Telekomanča si nie sú vôbec podobné, majú dosť rozdielne balíky služieb. Teda pokiaľ si tými najväčšími hráčmi myslel ich. V minulosti (pred príchodom O2) ale mali cenový kartel v segmente mobilných služieb, tuším to siaha až do čias ich predchodcov Globtelu a Eurotelu. Vtedy sa ich cenníky líšili len kozmeticky a protimonopolný úrad sa hanebne flákal – vieme prečo. Dnes to ale neplatí. Že ľudí otravujú cez telefón s ponukami mobilných služieb a s ponukou optiky nie, na to je jednoduché vysvetlenie – operátori majú databázu svojich zákazníkov a všetci ostatní sú logicky u konkurencie, čiže vedia, komu volať. Ale trafiť číslo človeka, ktorý býva na adrese v pokrytí vlastnej optickej siete a nie je ich klient, to je lotéria. A potom sa ešte vypytovať na jeho adresu kvôli zisteniu, či je v pokrytí? To by im väčšina ľudí buchla s telefónom a malo by to devastačné následky na PR firmy. Preto to nerobia. S tým balastom v programovej ponuke máš pravdu, ale to má každý operátor. A aj mňa vytáčajú tie automatické odpovedače na zákazníckych linkách, človek zabije najmenej 2 minúty, kým sa dostane k operátorovi kvôli jednoduchej veci, ktorú s ním potom vybaví za minútu. Ale musí zabiť 3x toľko času…

    9. Pidjin! „Že ľudí otravujú cez telefón s ponukami mobilných služieb a s ponukou optiky nie, na to je jednoduché vysvetlenie – operátori majú databázu svojich zákazníkov a všetci ostatní sú logicky u konkurencie, čiže vedia, komu volať. Ale trafiť číslo človeka, ktorý býva na adrese v pokrytí vlastnej optickej siete a nie je ich klient, to je lotéria. A potom sa ešte vypytovať na jeho adresu kvôli zisteniu, či je v pokrytí?“

      No práve je to opačne. Ak by mi vyvolávali od operátora, s ktorým mám zmluvu, bolo by v poriadku. Aj by vedel, či som v pokrytí, kľudnľ by mohol otravovať.
      Lenže práve jeho konkurencia mi vyvoláva. Odkiaľ má moje osobné údaje?

      S cenami ja vidím inak, ako ty. Samozrejme, každý operátor dáva trošku iné balíky, a s tým majú aj iné ceny. Ale ak si to prepočítaš na balík druhého operátora, ceny sú približne rovnaké.
      K balíkom: neviem, či platí ešte zákon, že predaj tovaru sa nesmie viazať k predaju iného tovaru.
      Kedysi Telekomanč mal v ponuke „Podľa seba“. Zákazník si mohol vybrať ktoré služby chce, podľa toho si poskladal svoj balík a platil iba za to, čo chcel aj využíval. (Napr. ja neposielam SMS ani MMS, prečo za nich platím? Sú v balíku.) Teraz manageri z BA kancelárii „vedia“ čo chce každý zákazník po celej republike?

    10. Divák: balíky si samozrejme robia operátori tak, aby vyhovovali im, až v druhom rade zákazníkom. Ale k tej cenotvorbe: po prvé, z toho, čo píšeš vyplýva, že rozdiely v ponuke predsa len existujú a nevyzerá to na kartelovú dohodu a po druhé, ako chceš prepočítať na ceny – myslím z pohľadu výhodnosti pre zákazníka, nie ako nákladové položky pre ISP – rôzne parametre ponuky, ako agregácia, technická podpora, garancia dostupnosti služby, FUP a ďalšie veci? A do tretice: ešte aj keby existoval objektívny spôsob, ako to prepočítať (čo neexistuje, lebo každý zákazník pripisuje tým parametrom inú váhu, podľa vlastných preferencií), tak ani veľmi podobné relatívne ceny by neboli hneď dôkazom o kartelovej dohode – náklady plus primeraný zisk plus dane, ktoré sú zohľadnené v cene, budú logicky pre porovnateľne veľkých ISP tiež veľmi podobné. A ešte sa chcem opýtať: tá konkurencia, ktorá Ti vyvoláva, ponúka aké služby? Internet, triple play alebo mobilné služby?

  3. Prvá bola optika UPC už v 2005. Na to sa pomaranč nechytá. Ani cenou.

  4. No prvá optika bol ANTIK na Slovensku a kedže je to Košická firma malo sa o nej vedelo teraz ked je dostupný aj v mestách a dedinkách na strede a zapade Slovenska tak myslim si ze konkurenčná cena sa nechytá ani jeden z operatorov. 17,95€ za komplet ponuku bez kajekoľvek platby za najom zariadeni ci settopboxu ci routra a podobne nezmysly v Orangei ci O2 ci Telekome za ich debilne zariadenia. A navyse bez akejkoľvek viazanosti s automatickým nahravanim stanic na servery antiku ako archiv plus možnosť samostaneho aj naprogamovaneho nahravania na Vaš vlastný USB alebo HDD disk je unikat na Slovensku a to bez akehokovek doplatku. Ak niekde nemaju optiku maju aj WIFI pripojenie s 30Mb/s rychlostou vratane kompletnej telky takžýe niet čo risšit ak date lepšiu ponuku ani nam v Košiicah ani Orange ani nikto nedal a to ma Ora
    ge presvidcal o ich suprovej ponuke za 17,99€ na mesiac ale zabudol pripomenut ze prenajom zariadeni plus archiv 7 dnovy (v Antiku mesačný bezplatný) je + 7€…. Dakujem neprosim

Článok už nie je možné komentovať.